Als je kijkt naar campagnes, advertenties en social media, dan lijkt het soms alsof mode vooral gemaakt wordt voor jonge vrouwen. Alsof er ergens onderweg besloten is dat vrouwen boven de vijftig vooral veilig moeten kiezen. Iets netter, iets rustiger en vooral niet te veel opvallen.
En wie heeft dat eigenlijk besloten?
Ik winkel graag in de 9 Straatjes in Amsterdam. Vaak zie ik iets hangen en in mijn hoofd ben ik het al aan het combineren. Met een andere broek, een jasje, een sjaal of één van de vele zonnebrillen die ik in de loop der jaren heb verzameld.
Waarom streetstyle juist nu bij ons past
Waar ik echt een fan van ben, is streetstyle. En het grappige is dat veel van wat we nu streetstyle noemen al bestond toen wij jong waren.
In de jaren 70 en 80 zag je het overal terug. Surfers, skaters en later de hiphop-scene in New York droegen gewoon wat bij hen paste. Geen influencers die vertelden wat je moest kopen en geen lijstjes met wat wel en niet mocht. Kleding was een manier om te laten zien wie je was.
Dat is eigenlijk nog steeds precies wat ik er zo leuk aan vind.
Een nieuw kapsel dat zorgt voor een krachtige uitstraling
Ergens rond mijn vijftigste besloot ik dat het tijd was voor iets anders. Mijn vriendin Daan doet al jaren mijn haar en samen besloten we ervoor te gaan.
Mijn lange donkere haar ging eraf en maakte plaats voor een blond pixie-kapsel waarbij één kant helemaal glad is geschoren.
Ik heb bijna mijn hele leven lang haar gehad, dus het was best een verandering. Maar vanaf het moment dat het erin zat, vond ik het eigenlijk meteen tof. Ik voelde me er krachtiger door.
Kleding combineren op mijn eigen manier: van kleur tot sneakers
Het grappige is dat ik daarna ook anders naar kleding ging kijken. Het ene leidde eigenlijk tot het andere.
Ik koos vaker voor kleur, voor opvallende accessoires en voor combinaties die misschien niet iedereen zou maken, maar waar ik zelf blij van werd.
Mijn stijl is tegenwoordig een combinatie van vrouwelijk en stoer. Soms sportief, soms wat netter, maar altijd op mijn eigen manier. Kleurrijke sneakers of toch maar een paar high heels, het hangt helemaal af van mijn stemming die dag.
Misschien is dat ook waarom ik zo van sneakers hou. Ze passen overal bij. Onder een spijkerbroek, maar net zo goed onder een jurkje of een nette broek. Ik hou ervan om dingen op mijn eigen manier te combineren.
Mijn favoriete kledingstukken: van Adidas tot unieke boetiekjes
Als ik iets zie dat ik leuk vind, dan maakt het me eigenlijk niet zoveel uit van welk merk het is. Natuurlijk zijn er merken die ik leuk vind. Adidas bijvoorbeeld. Maar uiteindelijk kijk ik vooral naar het kledingstuk zelf. Als ik het mooi vind, dan vind ik het mooi. Of het nu uit een boetiekje in de 9 Straatjes komt of ergens anders vandaan.
En blijkbaar vinden meer vrouwen dat leuk, want ik krijg er regelmatig leuke reacties op.
Stijlinspiratie voor vrouwen die zichzelf durven te zijn
Als ik terugdenk aan de generatie van onze moeders, dan zie ik vaak een ander beeld voor me. Niet omdat ze geen smaak hadden, maar omdat er veel meer verwachtingen waren over hoe een vrouw zich hoorde te kleden naarmate ze ouder werd.
Gelukkig zie ik dat tegenwoordig steeds minder.
Mijn buurvrouw Romy heeft een stijl die helemaal van haar is. Je herkent haar direct (zie foto). En dan is er Carla, met haar modezaak vol kleurige kleding voor vrouwen die niet van plan zijn om onzichtbaar te worden.
Ook mijn zussen hebben allemaal hun eigen stijl. Geen van hen kleedt zich hetzelfde en juist dat vind ik leuk.
Als ik om me heen kijk, zie ik vrouwen van 50, 55 en ouder die er goed uitzien. Niet omdat ze jong proberen te lijken, maar omdat ze zichzelf zijn.
Dat vind ik misschien nog wel het leukste om te zien.
Mijn stijl, mijn regels
Het mooie van ouder worden is dat je steeds minder bezig bent met wat hoort en steeds meer met wat bij jou past.
En wat dat ook is.
Uiteindelijk gaat het er niet om wat iemand anders ervan vindt. Het gaat erom dat jij je er goed in voelt.
Dat is de enige regel die echt telt.
💛 Penny


