Bewegen voelt anders na je 50e
In mijn hoofd wilde ik wel weer sporten, maar mijn lichaam voelde anders dan vroeger. Na een periode van af en toe trainen, ging ik het wat serieuzer aanpakken. Yoga- en pilates lessen volgen en trainen met gewichten.
Alleen wat vroeger makkelijk ging, wilde mijn lichaam niet meer meewerken. En als ik met gewichten bezig was, hield ik het zo makkelijk mogelijk. Terwijl ik eigenlijk zwaarder kon trainen, pakte ik bijvoorbeeld 3 kilo in plaats van 5.
Ik ben bezig met Chill Sisters, dus ik ben me er bewust van dat ik gezond ouder wil worden. In mijn hoofd klopte het allemaal. Alleen in mijn lichaam voelde ik het niet terug. Alsof er geen verbinding was tussen wat ik wilde en wat ik voelde.
Waarom sporten ineens zwaarder voelt
De meeste vrouwen beginnen eigenlijk met dezelfde intentie. Je voelt dat je weer iets moet doen, dat je lichaam beweging nodig heeft en dat het tijd is om het weer op te pakken.
Dus je gaat. Naar de sportschool, een les, of je begint thuis. Je doet wat je altijd deed, of wat je denkt dat goed is.
Alleen ergens klopt het niet meer helemaal. Je bent er, je beweegt, je doet je best maar het voelt zwaarder en minder vanzelfsprekend dan vroeger. En dat is precies waar het verwarrend wordt. Want je doet toch wat je moet doen.
Wat veel vrouwen herkennen, is dat ze dan denken dat het aan hun motivatie ligt. Dat ze niet genoeg doen of gewoon wat harder moeten doorzetten. Ik bleef zelf ook denken dat ik beter mijn best moest doen. Terwijl dat meestal niet het probleem is.
Je lichaam vraagt soms iets anders
Het zit vaak ergens anders. Dat zie ik ook bij vrouwen om me heen. Blijven doen wat je altijd deed, zonder door te hebben dat je lichaam inmiddels iets anders vraagt.
Ik bleef dus ook doorgaan zoals ik gewend was, terwijl ik ergens wel voelde dat mijn lichaam daar niet meer hetzelfde op regeerde. Dat voelde gewoon frustrerend.
De verbinding tussen lichaam en geest
Totdat ik mijn bloed liet testen vanwege een onderzoek en mijn testosteron te laag was. Nu ik het een paar maanden gebruik, merk ik dat mijn geest en lichaam weer meer met elkaar in verbinding komen.
Zo raar, omdat ik me eerst echt moest motiveren om te gaan en dat nu gewoon vanzelf gaat. Alsof er iets is aangezet. Wat ik ook heb ontdekt, is dat thuis trainen voor mij veel beter werkt. Vroeger niet, maar nu wel.
Niet dat dit voor iedereen zo is. Maar dit is wat voor mij goed werkt en dat is natuurlijk persoonlijk.
Niet harder trainen, maar beter afgestemd
En daar zit misschien ook wel het punt. Dat het niet altijd alleen gaat om discipline of motivatie, maar dat er soms iets anders speelt waar je geen zicht op hebt.
Maar misschien wel dat je anders moet gaan kijken naar wat je lichaam nodig heeft. Niet meer forceren, maar beter afgestemd.
💛 Penny


